DESPRE TEOSOFIE
„Doctrina
Secretă era religia universal răspândită în lumea veche şi preistorică."
(Doctrina secretă)
Teosofia, după cum arată şi numele (gr. theos 'Divinitate, Zeu, Dumnezeu' şi gr. 'sophia' înţelepciune), înseamnă cunoaşterea înţelepciunii
divine, putând fi definită ca un ansamblu de adevăruri ce stau la baza
religiilor. Ea este la fel de veche ca şi lumea. De aceea, mai poartă şi numele
de „Înţelepciune antică". Ea redă omenirii învăţătura pierdută a antichităţii.
ST11NTA SUFLETULUI, luminând scrierile sfinte ale tuturor religiilor, relevând
sensul lor esoteric, justificându-le în faţa raţiunii, dar şi a intuiţiei. Teosofia este adevărul aflat la baza tuturor religiilor.
Este Gnosa creştinilor, Sufismul mahomedanilor ori Brahma Vidya a indienilor.
Teosofia
are două principii de bază: imanenţa lui Dumnezeu şi,
ca un corolar la acest adevăr suprem, fraternitatea şi solidaritatea umană.
Dumnezeu este peste tot, în toate. Spiritul care este întâlnit în orice, de la
arhanghel la atom, este viaţa veşnică, este El, Unicul, este Dumnezeu.
Care este esenţa învăţăturilor Teosofice?
Învăţăturile
Teosofice ar putea fi sintetizate astfel:
a)
Există o singură Realitate
infinită, o unică Existenţă reală.
b)
De aici apare Dumnezeul
manifestat, care se desfăşoară de la unitate la dualitate si, apoi, la
trinitate.
c)
Universul este manifestarea
Vieţii Unice, a lui Dumnezeu.
d)
Agenţii lui Dumnezeu, cei care
pun în practică Voinţa Sa, sunt Inteligenţe care derivă din Dumnezeul
manifestat şi poartă diferite nume, ca: îngeri, devas, arhangheli.
e)
Omul este, asemenea Tatălui din
Ceruri, diviniatul său lăuntric este nemuritor.
f) Omul se dezvoltă, după legea Karmei, evoluând de-a lungul multor
reîncarnări, în
lumile inferioare (fizică,
astrală şi mentală) până la perceperea propriei divinităţi.
g)
Există oameni perfecţi, care şi-au încheiat evoluţia omenească. Aceştia sunt
Învăţătorii, Maeştrii.
In celebra sa
carte, Doctrina secreta, contesa Elena
P. Blavatsky spune despre Teosofie că
„...nu este o religie, nici o filosofie nouă; căci este la fel de veche ca şi omul
gânditor
Aceste
doctrine esoterice ce fundamentează învăţătura teosofică au, la rândul lor,
rădăcini ce duc departe, înapoi în timp. De altfel, cosmogeneza prezentată în
prima parte a Doctrinei secrete foloseşte cunoştinţele unui popor necunoscut
etnologiei, scrise într-o limbă misterioasă, şi emanând dintr-o sursă repudiată
de ştiinţă: OCULTISMUL.
Fragila teorie
marxist-leninistă a materialismului dialectic a luptat cu argumentele pumnului
împotriva ocultismului, acuzându-l, printre altele, de faptul că ar fi „un instrument de întunecare a conştiinţei maselor populare în interesul
burgheziei" Ocultismul este definit, în acelaşi Mic dicţionar filosof' ic, apărut în 1954 la Bucureşti, ediţie în care „au fost făcute completările necesare care reflectă hotărârile Congresului
al XlX lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice" în stilul
caracteristic al comuniştilor: „una dintre varietăţile
obscurantismului idealist în cea mai respingătoare formă a lui". Mai aproape
de noi, „filosofii" bine adăpaţi la izvoarele marxismului, defineau
ocultismul, în ediţia din 1969 a aceleiaşi lucrări, ca fiind un „ansamblu de concepţii şi practici superstiţioase privitoare la pretinse
forţe tainice, supranaturale, cu care unii iniţiaţi ar putea intra în contact
pe căi deosebite de cele ale cunoaşterii obişnuite". Comentariile
sunt, credem, de prisos...
Referitor
la respingerea a priori a tot ceea ce ţine de ocultism, găsim în Buddismul esoteric aceste rânduri care explică foarte bine cum stau lucrurile: „Este imposibil, atunci când se
prezintă pentru prima oară spiritelor neantrenate datele complexe ale unei
ştiinţe ce nu este familiară, să ai toate însuşirile necesare acestei expuneri
(...) şi să dai toate detaliile posibile (...) Trebuie, în primul rând, să te
mulţumeşti cu reg uli generale şi să te ocupi de excepţii mai târziu, mai ales
când, în cazul de faţă, este vorba de un studiu în care metodele tradiţionale
de învăţământ ce se folosesc de obicei au drept scop imprimarea în memorie a fiecărei
idei noi, provocând mai întâi o perplexitate ce nu se disipează decât mai
târziu".
Pentru cei
formaţi în spiritul culturii europene, o cultură în continuă schimbare, aflată
pe drumul găsirii propriei identităţi, Orientul, cu ale sale adevăruri eterne,
este greu de înţeles. In Le sentier du disciple, Alice A.
Bailey spune: Unul dintre principalele
obstacole în calea unei înţelegeri corecte a ocultismului este relativa
tinereţe a popoarelor occidentale şi schimbările rapide caracteristice
civilizaţiei europene şi celei americane. Într-adevăr, istoria Europei nu
cuprinde mai mult de 3000 de ani, iar a Americii, abia câteva secole.
Ocultismul prosperă într-o atmosferă pregătită, într-un mediu puternic
magnetizat şi într-o stare de calm rezultat dintr-o activitate milenară pe
planul mental.
Un alt important obstacol este rezultatul importanţei acordate aspectului
material al lucrurilor, materialismului, în general. Aceste consideraţii
referitoare la ocultism sunt perfect valabile pentru oricare domeniu al
cunoaşterii care nu alege calea bătătorită a materialismului. Înţelesul celor
scrise pe frontonul templului din Delphi: "CUNOASTE-TE PE TINE
ÎNSUTI" devine clar. La capătul drumului suntem tot noi. Sau, cum scria
Eddington în
Spaţiu, timp, gravitaţie: „Pe tărâmurile Necunoscutului, am descoperit ciudate
urme de paşi. Am edificat teorii profunde, unele după altele, pentru a ne
explica originea lor. In fine am reuşit să reconstituim Fiinţa de la care
provin urmele: suntem noi înşine."
Societatea Teosofică
In
anul 1875, la 17 noiembrie, a fost creată la New York Societatea Teosofică. Ea
a primit recunoaştere legală la Madras la 3 aprilie 1905. Fondatorii ei sunt
Elena Blavatsky, contesă născută în Rusia, care a petrecut mai mulţi ani în
Tibet, şi colonelul Henry Steel Olcott. Peste câţiva ani con' ducerea
societăţii se mută în India. In 1893, aici soseste preşedinta Societăţii
Teosofice din Anglia, Annie Besant. Din 1907, până la moartea sa, în septembrie
1933, Annie Besant a fost preşedinta Societăţii Teosofice, organizaţie absolut
nesec' tară, alcătuită din căutători ai Adevărului. Ei încearcă să servească
umanitatea pe plan spiritual, conform scopurilor Societăţii Teosofice.
Care sunt scopurile Societăţii Teosofice?
Scopurile
Societăţii Teosofice sunt următoarele:
1. Formarea unui germene de fraternitate între oameni, fără. deosebire de
rasă, cred' inţă, clasă sau sex;
2.
încurajarea studiului comparat al
religiilor, filosofiilor şi al ştiinţelor;
3.
Cercetarea legilor naturii care
nu sunt încă explicate, ca şi a puterilor omului insuficient dezvoltate.
Cei
care fac parte din Societatea Teosofică sunt oameni dornici de studiu, care
aparţin sau nu unei religii. Ceea ce îi uneşte este faptul că sunt de acord cu
scopurile Societăţii, că vor să pună capăt divergenţelor pe teme confesionale,
pentru a aduna oamenii de bună credinţă, indiferent de religie. Nu simpla
declarare a unor crezuri comune îi uneşte, ci aspiraţia către Adevăr. Ei
privesc Adevărul ca pe o recompensă la capătul unui drum urmat cu mijloace
specifice: prin studiu, viaţă neîntinată, prin devotament pentru idealuri nobile.
Teosofii, oameni dintre noi
Adevărul
nu este o dogmă impusă. Credinţa urmează studiului şi intuiţiei individuale, nu
le precede. Ea se bazează pe cunoaştere, nu pe afirmaţii necontrolate. Spiritul
de toleranţă faţă de toţi oamenii, chiar şi faţă de cei intoleranţi, este o
datorie pentru membrii Societăţii Teosofice. Fiecare religie este privită ca
expresie a Înţelepciunii Divine. De aceea, ea este studiată, nu condamnată,
este practicată, nu propovăduită. Cuvântul de ordine al teosofului este PACE
iar scopul său: ajungerea la ADEVAR.
Credincioşi
ai oricărei religii de pe Pământ pot deveni membri ai Societăţii Teosofice fără
a renunţa la credinţa, învăţătura şi dogma pe are au ales-'O.
Orice părere, opinie sau doctrină poate fi susţinută sau profesată, urmând ca
fiecare să decidă dacă o susţine sau respinge. De la contesa Blavatsky încoace,
nimeni nu are dreptul de a-si impune părerile sau învăţăturile sale.
Orice
membru îşi poate alege calea, fără ca opţiunea sa să-i influenţeze pe ceilalţi.
Nici un candidat la vreo funcţie nu poate deveni ineligibil ori pierde dreptul
la vot din cauza părerilor sale, oricare ar fi ele. De altfel, opiniile şi credinţele
nu dau privilegii, dar nici nu duc la o poziţie de inferioritate. Exercitarea
dreptului de libertate a gândirii este stăruitor recomandată de către membrii
Consiliului General al Societăţii Teosofice, desigur, în limitele curtoaziei şi
ale consideraţiei faţă de ceilalţi oameni.
Pentru
a ajunge la cunoaşterea învăţăturilor sfinte este necesară înţelegerea Legilor
Naturii, aşa cum au fost ele statornicite de către Dumnezeu. Studiul Teosofiei
face ca sensul vieţii să fie mai uşor de înţeles, ajutând astfel omul să atingă
perfecţiunea si, implicit, fericirea. Astfel, omul devine conştient că
dreptatea şi fericirea călăuzesc evoluţia lumii şi că doar prin punerea în
practică a principiului fraternităţii universale poate ajunge un adevărat om ce
tinde către esenţa divină.
Egoismul pe care-l întâlnim la toate nivelurile societăţii noastre moderne,
acela care ridică pe omul împotriva omului sau poporul contra poporului, poate
fi învins numai cu ajutorul fraternităţii. Pentru a ne conforma Legilor Naturii
trebuie, în primul rând, să le cunoaştem, să ştim de unde venim şi încotro
mergem, care este ţelul vieţii noastre si, mai ales, care este rolul omului în
Univers. Teosofia este
cea care ne ajută să găsim răspunsul la toate aceste întrebări.