Aceeaşi operă tristă, doar alte personaje şi mai triste
De Eugen Matzota
Aceeaşi operă tristă, doar alte personaje şi mai triste |
Cine încearcă să înţeleagă azi ceva din
scandalul care face ca prestigiosul „The New York Times” să publice mai multe
articole pe acest subiect vede nişte tabere, cu manifestaţii la care se pot
auzi atacuri care te duc cu gândul al anul 1990. Sigur că lucrurile s-or fi
înfierbântat, c-au scăpat de sub control, dar nu poţi în 2016 să strigi “afară
cu străinii din ţară” că te vei lipsi de plăcerea culturală cea mai mare, aceea
de a merge la shopping în magazinele frumos colorate ale străinilor pe care-i
urăşti atât de dezinteresat!
Povestea merge mai mult în urmă, unele
voci susţinând că se ajunge la perioada în care mai era Iliescu preşedinte!
Oricum, în decembrie 2013, guvernul era dat în judecată privind fuziunea
Teatrului de Operetă cu Opera Naţională Bucureşti iar o serie de personalităţi
din cultură, au înaintat, preşedintelui României, premierului României, Ministerului
Culturii, Comisiei pentru Cultură şi Media şi Comisiei pentru
Cercetarea Abuzurilor, etc. un memoriu prin care cer abrogarea Hotărârii
de Guvern privind reorganizarea şi funcţionarea Operei Naţionale din Bucureşti.
Se vorbea atunci că, "printr-o serie de măsuri adoptate pe ascuns, Ministerul
Culturii a început punerea în aplicare a unui plan sistematic de distrugere
a culturii şi a tuturor artelor în întreaga ţară", mai ales Strategia
Sectorială în Domeniul Culturii şi Patrimoniului Naţional pentru
perioada 2014 - 2020.
Cultura, cu artiştii ei de tot felul, cu
toanele lor cu tot, artistice evident, e un domeniu delicat, care trebuie
tratat cu respect. Pumnul sindicatelor nu prea are ce căuta aici dacă nu este
acoperit cu o mănuşă delicată.
Desigur că şi femeia de serviciu şi
plasatoarele, şi electricianul sau maşinistul, toţi îşi au locul lor într-o
instituţie culturală. Dar atenţie la talent! Un tenor va putea schimba un bec,
dar electricianul mă-ndoi că va putea să-i ia locul pe scenă tenorului. O
balerină o fi ştiind să dea şi cu mătura sau aspiratorul, dar câte femei de
serviciu perfect onorabile pot dansa pe ponturi?
Cred că suferim cu toţii de rămăşiţele
comunismului, când toţi erau o apă şi-un pământ, să poată fi stăpâniţi mai
uşor. Inginerul era mai mereu privit de către muncitor ca o anexă cu totul
nefolositoare pentru că el, muncitorul, clasa muncitoare, asta conta, nu
inginerul care nu ştie şi nici nu face nimic!
La fel este acum cu domnul Vlad
Alexandrescu, care, iată, vine şi-şi permite să facă prea multe! De aceea, Sistemul, cu S mare, este cel care
trebuie să se apere şi să rejecteze acest corp străin care-şi permite să vină
să facă ordine aici, unde noi suntem stăpâni de mii de ani!
Ştiu, am exagerat cu miile de ani, dar
nicidecum cu Sistemul care-şi păzeşte avutul şi privilegiile. Problema e că
avutul lor, dacă vorbim de acelaşi lucru, de Cultură adică, nu e al lor, ci al
urmaşilor noştri, în vecii vecilor, cum spunea marele Ştefan.
Acestea sunt corpurile străine, domnule
Prim-Ministru, nu Domnul Alexandrescu, cel care vrea să facă treabă! Ele
trebuie eliminate!
Dar cine să
îndrăznească aşa ceva, că marele Ştefan a murit cam de mult timp?