Secretul şi securitatea naţională
De Eugen Matzota
Trăim într-o ţară unde este posibil ca un
contract secret, şi mă refer aici la Bechtel, să poată să dispară de la un minister,
de parc-acolo ar fi vreun chioşc de la colţul străzii. Totul devine secret iar
poporul din banii căruia s-au înfruptat cei ce-au semnat contractul n-are
dreptul nici măcar să vadă nişte vinovaţi.
Poate că se merge prea departe cu secretele şi cu secretizarea
asta şi aici e moştenirea Securităţii, probabil. N-au trecut decât 26 de ani şi
e greu să-ţi uiţi obiceiurile…
Scandalul din
ceea ce la noi se cheamă Sănătate, şi la alţii crimă sau chiar genocid, ridică
din nou problema punerii la secret a oricărui lucru ce pare a fi nepotrivit pentru civili.
Nişte oameni
susţin c-au trimis documente dar nu pot dovedi, că sunt secrete. Alţii susţin
că n-au văzut în viaţa lor aşa ceva. Şi unii, şi alţii, se bazează secrete, pe blocarea accesului
la informaţie, blocat de această secretizare.
Desigur că un
serviciu de informaţii, în cazul nostru SRI, nu poate să verifice dacă
soluţiile acelea erau sau nu conforme cu etichetele deoarece ar fi trebuit să
facă o cercetare în acest sens. E de-nţeles asta.
Pe de altă parte, teoretic
vorbind, informaţiile au un caracter secret doar pentru că sunt procesate
într-un sistem secret, ele provenind din surse publice. Astfel, informaţiile care
provin de la Servicii sunt redundante, deoarece aceste informaţii ar trebui să
existe şi la diferitele entităţi în cauză, care, mai mult, ar trebui să ia
măsuri pentru rezolvarea problemelor.
Informaţiile
furnizate de Servicii nu fac decât să integreze datele provenite din mai multe
domenii, furnizând un produs informaţional care poate avea un format de
securitate naţională. Mai clar, de exemplu, Ministerul Agriculturii are anumite
informaţii, care-ar putea da, dac-ar fi corelate cu cele de la Ministerul
Sănătăţii, o altă informaţie.
Acest proces nu
se întâmplă, de regulă, dar SRI poate veni cu un asemenea produs integrat,
produs care poate fi pus pe masa decidenţilor, care mai mult, trebuie să şi
semneze de primire.
Noi nu putem
verifica nimic, deşi totul pare cusut cu aţă albă. Suntem actori într-o piesă
de teatru, cum bine spunea marele Will, doar că rolul nostru este cel al
prostului.
Dacă toate aceste
informaţii există deja în mediile din care provin şi nu sunt secrete, fiind informaţii publice,
de ce să nu se afle cine e de vină? De ce atâta secret?
Întrebarea este dacă n-o fi venit
momentul să ne despărţim, măcar în acest sens, de vechile metehne ale Securităţii?